Affisch: Peter Hilber
Lär känna det grymma, gröna träsktrollet Shrek – avskydd och fruktad av alla, men mer än nöjd med ett liv i ensamhet. Allt vänds dock upp och ner när en brokig skara sagokaraktärer kommer och söker skydd från den elake Lord Farquaad. Shrek söker upp den onde tyrannen och tvingas rädda prinsessan Fiona i utbyte mot sitt älskade träsk. Tillsammans med en pratglad Åsna ger han sig ut på äventyr för att återta det som är hans.
Det är verkligen jätteroligt att West End Stockholm storsatsar och sätter upp en familjeuppsättning på nyöppnade och nyrenoverade Maximteatern, numera Maxim Stockholm.
Shrek - The Musical kom 2008 och är byggd på den animerade Dreamworks filmen med samma namn från 2001. Jag såg en version av Shrek när POFF satte upp den på teatern i Farsta 2020. Det finns många likheter med denna, då delar av ensemblen och inte minst Maja Malm i huvudrollen som Prinsessan Fiona medverkade i båda. De använder sig båda av Calle Norléns finurliga översättning, som även användes i Wermland Operas uppsättning av Shrek 2013. Vad jag förstått så återanvänder de även en hel del av POFF's kostymer och rekvisita.
West End Stockholm, med Thomas Creutz och Mikael Hansson i spetsen, har verkligen överträffat sig själva denna gång. Att detta är en semiprofessionell/semiamatör uppsättning är ingenting som märks utan regi, ljus, artister, sångare och dansare, koreografi, scenografi, kostym och mask/peruk är lika proffsigt som på vilken annan privatteater som helst. Det enda de hade lite problem med, både på genrep och VIP premiär, var tyvärr ljudet, men det fixas förhoppningsvis under spelperioden.
West End Stockholm, med Thomas Creutz och Mikael Hansson i spetsen, har verkligen överträffat sig själva denna gång. Att detta är en semiprofessionell/semiamatör uppsättning är ingenting som märks utan regi, ljus, artister, sångare och dansare, koreografi, scenografi, kostym och mask/peruk är lika proffsigt som på vilken annan privatteater som helst. Det enda de hade lite problem med, både på genrep och VIP premiär, var tyvärr ljudet, men det fixas förhoppningsvis under spelperioden.
Träsktrollet Shrek spelas fenomenalt av Mathias Terwander Stintzing och Prinsessan Fiona spelas mycket humoristisk av Maja Malm. Det man minns allra mest efteråt är Benjamin Vagnhammar Sundströms tolkning av den ständigt babblande, överenergiska och tokroliga Åsnan. Andra att nämna i den stora ensemblen är Jenny Felldins mycket vackra, fantastiska och välsjungande Drake, Petter Hilbers korta, onda, men ständigt roliga Lord Farquaad. Det är en stor ensemble på över tjugo personer, där många spelar minst två eller tre olika mindre roller, förutom sin tilldelade sagofigur.
Musikalen innehåller tjugo nyskrivna fantastiska och medryckande låtar, den enda som är kvar från filmen är extranumret "I'm a Believer". Det är en mycket humoristisk föreställning, men med en hel del barnsligt prutt och rap humor, som passar bäst om du har barnasinnet i behåll. Nästan tre timmar, inklusive en tjugo minuters paus, kanske är en lite för lång föreställning för att passa de allra yngsta. Barn i skolåldern och uppåt som tidigare sett filmerna och känner igen figurerna, har helt klart en stor behållning av föreställningen.
Föreställningen spelas helger fram till den 16 februari på Maxim Stockholm.
Jennie Backman 2025-01-08
Hemsida: https://www.shrekthemusical.se/
Biljetter: https://secure.tickster.com/sv/2cgx3zdde6yd42n/selectevent
Rollista: https://www.shrekthemusical.se/cast-sida
Facebook: https://www.facebook.com/westendsthlm
Instagram: https://www.instagram.com/shrekstockholm/
Rollista: https://www.shrekthemusical.se/cast-sida
Facebook: https://www.facebook.com/westendsthlm
Instagram: https://www.instagram.com/shrekstockholm/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar