fredag 14 april 2023

We Will Rock You på Playhouse Teater 2023-04-13

 We Will Rock You är en musikal baserad på det ikoniska rockbandet Queens största låtar och är skriven av Ben Elton, Brian May och Roger Taylor. I en dystopisk framtid där musik är förbjudet och originalitet förkastas finns en mystisk profetia om rockens återkomst och om en drömmare som en dag ska få den uppfylld. I denna färgsprakande hyllning till musiken får vi följa karaktärer som kämpar mot förtryck och för rätten att få vara sig själva, men kanske framförallt för rätten att få rocka..! Med superhits som ”Radio Ga Ga”, ”Somebody to Love”, ”Killer Queen”, ”I Want It All”, ”We are the Champions” och ”We Will Rock You” gjorde musikalen succé på West End och turen har nu kommit till Playhouse Teater.


Jag har tidigare sett flera av West End Stockholms produktioner som Rent och Spring Awakening som spelades på Teater Prisma i Hässelby och All Shook Up som spelades på Teater Bristol i Sundbyberg.

West End Stockholms produktioner har alltid hög ambition och kvalitet med proffsiga artister. Men i och med med flytten in till innerstan och Playhouse Teater har det hänt något, för de är bättre än de någonsin varit.

Artisterna är trygga i Thomas Creutz stabila regi. Maja Stopps koreografi är både snygg och effektfull. Kristoffer Alsins nya svenska översättning är smakfullt uppdaterat så den fungerar i Sverige 2023. Liveorkestern under ledning av Johannes Annfält är välljudande och låter mycket större än det femmannaband det är. Allra mest imponerad är jag ändå av Mathilda Guves kläddesign och kostym. Den ser så snygg, proffsig och välarbetad ut så den skulle passa på vilken privatteater som helst.

I huvudrollerna ser vi Léon Ohrling, Mikaela Carlson, Thomas Järvheden, Lissy Rebecka Wik, Petter Hilber, Simon Holm och Emma Pucek. Jag kan inte annat än att ösa hyllningar över dem alla.

Léon Ohrling (Galileo) såg jag tidigare i hans karriär i flera av POFF's föreställningar i Farsta, men att han har denna rockiga stämma var för mig någonting helt nytt. Även Petter Hilber (Buddy) har jag tidigare sett i POFF's uppsättningar. Jag visste att han kunde agera och sjunga, men jag visste inte att han kunde vara så här rolig med stor komisk tajming och möjlighet till att improvisera.

Mikaela Carlson (Scaramouche) är en ny bekantskap för mig, men med den röstkapaciteten och komiska ironi och sarkasm, så är jag helt övertygande om att vi kommer att se mer av henne. Även Simon Holm (Brit) är ett helt nytt ansikte, som jag hoppas vi får se mer av. Emma Pucek (Ozzy) har jag bland annat sett i flera av Robin Karlssons produktioner och vet sedan tidigare att hon verkligen har en grym röst.

Thomas Järvheden (Khashoggi) var en stor överraskning för mig. Även om jag vet att han sjunger, skådespelar och varit med i musikaler tidigare, så trodde jag inte att han hade en så här bra röst eller kunde agera så pass bra. Och så till sist Lissy Rebecka Wik (Killer Queen). Denna roll kräver mycket stora röstresurser och det har hon verkligen, så det är rätt kvinna på rätt plats.

I denna version av We Will Rock You ingår en dansensemble, en ensemble som spelar Bohemians, ytterligare en ensemble som spelar lärare, läkare och poliser och dessutom West End Stockholms stora musikal kör, så det är mycket människor på scen.


Foto: Annette Stolt

Vad jag kan se så är alla föreställningar redan slutsålda, förutom den extra insatta föreställningen den 16 april kl. 19:30, så skynda er att boka innan biljetterna tar slut, eller hoppas på återbud och gå förbi Playhouse Teater. Föreställningen spelas 14 – 16 april och 18 – 22 april med matiné på lördagar och söndagar.

Jennie Backman 2023-04-14

Hemsida: http://www.westendstockholm.se/we-will-rock-you/

Biljetter: https://www.playhouseteater.se/forestallningar/gastspel-1/we-will-rock-you


Foto: Josephine Almroth Betschart



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hazel – An Extravagant Musical med West End Stockholm 2024-04-04

I torsdags var jag på genrepet av den helt nyskrivna musikalen Hazel – An Extravagant Musical. Det unga musikgeniet Henrik Langemyr har skri...