tisdag 5 juli 2022

Trazan och Banarne – Banankontakt på Stockholm Waterfront 2021-12-04

Jag hade hoppats på en nostalgisk föreställning med Trazan och Banarne med livlig musik av Electric Banana Band. I stället var det både dåligt ljud och tryck i musiken. Väldigt krystad handling med alldeles för mycket miljöpolitik. Inte ens barnen runt omkring oss verkade gilla och/eller förstå föreställningen. Många både vuxna och barnfamiljer gick till och med i pausen. Det säger en hel del om kvalitén på en familjeföreställning om den inte ens fungerar på barnen.

Humorn i föreställningen låg ofta över barnens huvud som t.ex. Polly Gam och Dolly Gam, eller ”Jag kan flyga jag är inte rädd”, förutom i fallen med Kung Lian, då det var ren slapstick eller snubbelhumor. Det positiva var Christian Åkessons och Nassim Al Fakirs likhet med sina original Trazan och Banarne.

Jag tror föreställningen vunnit på att vara en ren hyllningsshow till musiken från Trazan och Banarne och Electric Banana Band, för det var i de mer snabba låtarna som Electric Banana Tajm, Min piraya Maja, Banankontakt, Jag ska bli som en delfin, Skunkrock, Man måste bry sig om hur ungarna mår, Zvampen, Bolyckan och Kung Lian som musikalen tog fart och barnen i publiken verkligen hade kul.

Jennie Backman 2021-12-06



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hazel – An Extravagant Musical med West End Stockholm 2024-04-04

I torsdags var jag på genrepet av den helt nyskrivna musikalen Hazel – An Extravagant Musical. Det unga musikgeniet Henrik Langemyr har skri...