Med egen tolkning av den klassiska sagan, alldeles färsk och nyskriven musik, fantasifulla kostymer, spännande rollkaraktärer och en suggestiv scenografi bjuder Dröse & Norberg på sin egen version av Den lilla sjöjungfrun.
För ett år sen hade denna föreställning premiär på Filadelfia Convention Center här i Stockholm och härom dagen var det då nypremiär i Dröse & Norbergs nya koncept Dreamland. Konceptet består av ett stort cirkustält uppspänt på Gärdet, där producenterna nu och i framtiden kommer att kunna sätta upp sina uppsättningar. Jag antar att de även kommer att använda sig av cirkustältet för att kunna resa på Sverigeturné, för vad är smartare än att ha med sig sin egen teatersalong när man reser runt i Sverige?
Detta är andra gången jag ser Dröse & Norbergs version av Den lilla sjöjungfrun. Det är en mycket snygg föreställning, med helt fantastiska kostymer, mask och peruk av Wilberth Gonzalez och Johanna Lysdahl, som tar med besökaren ned under havsytan med alla dess färgglada havsvarelser.
Det är en stor ensemble på 22 personer, där unga talangen Kiana Blanckert fullständigt lyser som den lilla sjöjungfrun Gwendolyn. Roligast i föreställningen är Fredrik Lexfors och Andreas Andersson som de två fula Blobfiskarna, som påminner starkt om Dupondtarna i Tintin. Joakim Nätterqvist spelar med stark stämma och stor pondus Kung Moryn och Anna Norberg spelar tryggt och vant den lite mer onda häxkrabban Svetlana. Norska Kenneth Engen spelar med stor komisk tajming lilla sjöjungfruns kärleksintresse Olauv.
Regi och manus är som vanligt av
Robert Dröse. Musikalen innehåller 17 fantastiska nyskrivna låtar
av Theo Dröse, Gustav Parling, Matilda Winberg och Robert Dröse,
som känns både moderna, medryckande och dansvänliga.
Föreställningen känns en aning för lång och många av barnen börjar att skruva på sig i andra akten. Jag undrar om inte det blivit några bihandlingar för mycket denna gång, i och med att både Olauv och Gwendolyn ska giftas bort. Jag tror det hade räckt gott med grundhandlingen med Svetlana, blobfiskarna, Olauv och Gwendolyn.
Tyvärr var ljudet lite sämre i tältet än det var på scenen, musiken överröstar ibland sången och man hör inte alltid texterna i sångerna. I flera av texterna blandas både engelska och norska, så det är inte helt lätt att hänga med första gången man hör dem. Det är tur att man kan lyssna på musiken både i förhand och i efterhand på t.ex. Spotify.
Trots detta rekommenderar jag starkt
föreställningen både för stora och små. Speciellt för små och
större sjöjungfru och Kiana fans. Och jag ser fram emot nästa
Dröse & Norberg föreställning nyuppsättningen av Aladdin –
the musical med premiär den 9 maj 2025.
Jennie Backman 2024-09-23
Turné, biljetter och hemsida: https://www.drosenorberg.se/sjojungfrun
Musiken på Spotify: https://open.spotify.com/album/3P6tEA0PiFz4gWZd0UdhJk?si=Fgrhvh6YTRyiFp2SokrhQA
Medverkande: Kiana Blanckert, Anna
Norberg, Gabriel Fontana, Joakim Nätterqvist, Andreas Andersson,
Fredrik Lexfors, Anna-Lill Karlberg, Kenneth Engen, Christian Arnold,
Tuvalisa Esping Victoria Roxendal, Jacob Sibirzeff, Lauge Demant,
Simon Ebbesson, Olivia Lorenz, Fanny Muntlin, Jesper Astinder, Carl
Fredric Bengtsson, Johan Samuelsson Toloue och Elisa Bryant.
Manus/Regi: Robert Dröse
Producent:
Anna Norberg
Koreografi: Tuvalisa Esping och Robert
Dröse
Musik: Theo Dröse & Gustav Parling
(Act Social), Matilda Winberg och Robert Dröse
Scenografi: Erik Fredriksson
Ljusdesign: Palle Palmé
Ljuddesign: Henrik Schäfer
Kostymdesign: Wilberth Gonzalez
Mask/Perukdesign: Johanna Lysdahl och
Wilberth Gonzalez
Föreställningens längd: 2 timmar och
15 minuter (inkl. 25 min paus)
Rekommenderad ålder: 3-100 år
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar