Frihetens Namn - en nykomponerad humoristisk musikteater om hur Sverige fick
sin
demokrati.
Musik av Andrea Tarrodi, text Andreas Boonstra och regi Mirja Burlin. Urpremiär Stockholm Stadsteater Kilen: 11 november – 20 november 2021.
Detta är ett litet kammarspel med tre medverkande på scen; Natasja Jean-Charles
i huvudrollen och Sanna Martin och Jonas Nerbe i övriga roller. Kulisserna består
endast av fem skärmar, två stolar och en bänk. Orkestern består av tre musiker,
en på fiol, en på dragspel och en på det unika instrumentet Cimbalom. Detta gör att
musikarrangemanget får ett mycket eget och unikt sound.
Den stora behållningen är de två kvinnliga skådespelarna superproffsiga Sanna Martin
och stjärnskottet Natasja Jean-Charles, som tog sin examen så sent som 2020 från
Högskolan i scen och musik i Göteborg. Natasja bjöd till och med på ett litet
steppnummer.
Anledningen till att denna föreställning sätts upp just nu är för att demokratin fyller
100 år 2021. Det är 100 år sedan både kvinnor och män för första gången fick rösta i
val till riksdagen.
Tyvärr går handlingen över huvudet på publiken, då den inte är tillräckligt tydlig och
samtidigt skriver de publiken på näsan och säger vad de ska tycka och inte. Detta blir
lite extra komiskt eftersom de pratar om just detta i föreställningen att pjäser inte
ska göra. Jag vet inte heller vem denna musikal är skriven för? De som redan har koll
på demokratins historia eller de som inte har det?
Vad jag har läst mig till så har aldrig Mirja Burlin regisserat en musikal tidigare och
det märks dessvärre. Detta är inte en av Boonstra / Nerbes bättre musikteatrar,
men inte heller en av deras sämre. Men akt ett mycket bättre än akt två, som kändes
i tramsigaste laget.
Föreställningen kändes också en aningen för lång, så det kanske hade räckt med en akt.
Dock gör skådespelarna det bästa de kan med det materialet de faktiskt har, så ingen
skugga falla på dem.
Jennie Backman 2021-11-12
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar