West End Stockholm Musical Choir hade under helgen tre konserter på Kaskad i Blackeberg, där de sjöng låtar från musikalerna Miss Saigon, Les Misérables och Martin Guerre. Det är tre av mina absoluta favoritmusikaler, så det var en självklarhet att se denna uppsättning.
Konserten bestod av 14 låtar från Les Misérables, 8 låtar från Miss Saigon och 4 låtar från Martin Guerre. Konserten var ju i största drag en körkonsert, men de hade även med sig ett tiotal solister.
Jag skulle vilja framhålla Magnus Emke Eriksson och Martin Henriksson Urech underbara tolkningar av Jean Valjean och Javert. Jag hade dock hoppats på att de hade fått glänsa i solosångerna Bring him home respektive Stars. Stars framfördes i stället i ett finstämt körarrangemang, medan Bring him home hade strukits helt och hållet. Magnus fick dock visa upp sin kraftiga sångkapacitet i Who am I från Les Misérables och Martin Henriksson Urech likaså i Bui Doi från Miss Saigon, som var en av höjdpunkterna i konserten.
Kalle Thunell var annars den solisten som fick störst utrymme som de tre huvudrollerna Chris, Marius och Martin Guerre. Jag hoppas verkligen att de större teatrarna får upp ögonen för detta stjärnskott. Likaså för Simon Holm som fick göra både Thui och The Engineer från Miss Saigon, med både ett övertygande skådespeleri och fantastisk sång.
Förutom
den ovannämnda höjdpunkten Bui Doi, så var det otroligt vackra
körarrangemanget av Bethlehem (The Holy Fight) från Martin Guerre
som både berörde och fastnade i minnet. Förutom Bethlehem så
sjöng de självaste signaturmelodin från Martin Guerre. Sedan valde
de att framföra Your Wedding Day, men jag hade i stället t.ex. valt
Working on the Land / Welcome to the land eller The Land of our
Fathers som redan är skrivna för kör. De valde också att göra
sånger både från 1996 och 1999 versionen av Martin Guerre, vilket
som musikalnörd är kul, men som nybörjare kanske förvirrande.
Konserten hade en levande orkester med mycket blåsinstrument, under ledning av Johannes Annfält. Detta var dessvärre både på gott och ont, då musiken ibland överröstade sången. Maja Malm och Anders Hedlund ledde oss genom handlingen i föreställningen, dock med en del små faktafel som årtal och annat. Detta hade varit lätt att kolla upp på Wikipedia, så det kändes bara som onödiga slarvfel.
Sedan jag började sjunga i kör igen, så är det annorlunda att lyssna på körkonserter, då jag lyssnar på ett helt annat sätt efter de olika stämmorna. Jerry Adbo och Karen Bernardino har gjort ett fantastiskt jobb med kören. Synd bara att inte alla körsångarna hade lärt sig texterna utantill, då blandningen av papper, paddor, mobiltelefoner och körhäften förstörde stämningen lite. Att solisterna hade notböcker förstår jag, då de haft oerhört kortare tid än de andra att lära sig texterna.
Trots små anmärkningar var det två mycket trevliga timmar, som var värda att åka långt ut i förorten för. Under konserten fick vi veta att Martin Guerre kommer att sättas upp på West End igen under 2024 och om mindre än en månad så har West End Stockholm premiär på sin helt nyskrivna musikal Hazel på Ö2 på Södermalm. I början på nästa år har West End End Stockholm även premiär på musikalen Shrek, på en än så länge hemlig teater.
Hemsida: https://www.westendstockholm.se/
Jennie Backman 2024-03-18
Bethlehem från Martin Guerre
Stars från Les Misérables
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar